Diverse grote beursgenoteerde bedrijven kwamen donderdag met de kwartaalcijfers naar buiten. Onder meer soep- en zeepconcern Unilever rapporteerde omzetcijfers over het eerste kwartaal.

Verder publiceerde Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, woensdag nabeurs de resultaten en kwam de Japanse elektronicagigant Samsung met cijfers.

Op de Amsterdamse beurs noteerde het aandeel Unilever donderdag 1,5 procent hoger, na de publicatie van de omzetcijfers.

Unilever profiteert van hogere prijzen

Levensmiddelenconcern Unilever zag de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 7 procent stijgen tot 14,8 miljard euro mede dankzij prijsverhogingen. De onderliggende omzetgroei bedroeg 10,5 procent en viel daarmee hoger uit dan financiële analisten hadden verwacht. Topman Alan Jope sprak van een goede start van het jaar.

De omzetgroei was geheel te danken aan prijsverhogingen, want prijzen gingen gemiddeld met 10,7 procent om hoog in het eerste kwartaal, terwijl het verkoopvolume met gemiddeld 0,2 procent daalde.

In Europa stegen de prijzen van het bedrijf achter onder meer De Vegetarische Slager, Dove en Axe relatief hard, met een onderliggende prijsstijging van 12,6 procent, terwijl de verkopen met 3 procent daalden.

In alle divisies van Unilever namen de inkomsten op jaarbasis toe, op de voedingstak na. Daaronder vallen merken als De Vegetarische Slager, Knorr en Hellmann’s. Desondanks leverde voeding, samen met persoonlijke verzorging, relatief de meeste omzet op. Daaronder vallen bijvoorbeeld de deodorants van Rexona en Axe en producten van Dove.

Topman Alan Jope heeft eerder al benadrukt dat de kostenstijgingen gemiddeld voor maximaal driekwart worden doorberekend aan de consument. Daarmee wil Unilever aandacht blijven houden voor mensen die last hebben van de sterk gestegen prijzen.

Maar een stijging in kosten voor Unilever blijft daarmee wel inherent aan een stijging in prijs voor de consument. Hoeveel winst Unilever in het eerste kwartaal heeft geboekt, heeft de onderneming niet bekendgemaakt.

Meta sorteert voor op herstel digitale advertentiemarkt

Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft afgelopen kwartaal meer inkomsten in de boeken gezet en voorziet voor het lopende kwartaal een flinke verdere groei. Daarmee lijkt het Amerikaanse concern een herstel van zijn positie op de markt voor digitale advertenties aan te kondigen.

De kwartaalopbrengsten stegen met 3 procent op jaarbasis tot 28,6 miljard dollar. Voor het tweede kwartaal voorziet Meta zelfs een verdere verbetering naar mogelijk 32 miljard dollar. Beide cijfers zijn veel sterker dan kenners alom voor mogelijk hielden en het aandeel Meta ging woensdag in de zogeheten nabeurshandel op Wall Street wel 11 procent vooruit.

Analisten vreesden juist tegenvallende cijfers. Meta meldde in maart namelijk nog eens 10.000 extra banen te schrappen om kosten te besparen. In november had het bedrijf al gezegd dat er 11.000 arbeidsplaatsen gingen verdwijnen. Die ingrepen deed Meta juist vanwege een vertraging van de advertentievraag. Vaak zijn snel op elkaar volgende grote ontslagrondes ook een teken dat het niet zo goed gaat met een bedrijf.

Meta lijkt er nu echter van te profiteren dat de digitale advertentiemarkt in deze economisch onzekere tijden juist verschuift naar beproefde platforms zoals Facebook en Instagram. Veel bedrijven steken hun advertentiebudgetten liever in reclames via Facebook en Instagram dan dat ze op een andere manier iets nieuws uitproberen.

De nettowinst van Facebook zakte wel met bijna een kwart tot 5,7 miljard dollar. Maar zo'n sterke winstval hadden analisten al min of meer ingecalculeerd, eigenlijk hadden ze gerekend op een slechter resultaat.

Topman Mark Zuckerberg wijst er verder op dat het aantal gebruikers van Facebook, oftewel de "gemeenschap" zoals hij dat noemt, blijft toenemen. Het aantal dagelijks actieve gebruikers op Facebook bedraagt inmiddels meer dan 2 miljard. Dat betekent dat ruwweg een kwart van de wereldbevolking elke dag op de site inlogt. Voor alle Meta-diensten, naast Facebook ook Instagram en WhatsApp, gaat het om iets meer dan 3 miljard dagelijks actieve gebruikers.

Samsung ziet fors lagere verkopen computerchips

Samsung Electronics heeft de nettowinst in het eerste kwartaal fors zien kelderen door sterk dalende verkopen van chips. Het Zuid-Koreaanse bedrijf, een van de grootste fabrikanten van geheugenchips en smartphones ter wereld, kampt met een daling van de wereldwijde vraag naar elektronica doordat consumenten vanwege de hoge inflatie voorzichtiger zijn geworden met grote uitgaven. Ook dalende chipprijzen speelden het bedrijf parten.

De nettowinst zakte in het eerste kwartaal met dik 86 procent tot 1,57 biljoen won (zo'n 1,1 miljard euro) en de omzet daalde met 18 procent. Het bedrijf liet eerder bij de voorlopige kwartaalcijfers al weten dat de operationele winst met 95 procent was gekelderd tot 640 miljard won, omgerekend zo'n 430 miljoen euro. Dat is het laagste resultaat sinds 2009, toen de financiële crisis voor een dip in de vraag naar elektronica zorgde.

Naast de zwakkere consumentenbestedingen gaf Samsung ook de schuld aan de afnemende vraag naar geheugenchips. Die zijn gewoonlijk goed voor ongeveer de helft van de winst van Samsung. De chipdivisie van het bedrijf leed afgelopen kwartaal een operationeel verlies van zo'n 4,6 biljoen won, omgerekend ongeveer 3,1 miljard euro. Het is het eerste negatieve resultaat van de chipdivisie sinds 2009.

Dat Samsung toch winst wist te boeken in het afgelopen kwartaal komt deels door de sterke verkopen van zijn nieuwe mobiele telefoon Galaxy S23. De smartphone-divisie van het bedrijf boekte in het kwartaal een bedrijfswinst van 3,9 biljoen won (zo'n 2,6 miljard euro).

Samsung verwacht verder dat de vraag naar geheugenchips in de tweede helft van het jaar geleidelijk zal herstellen en de voorraadniveaus van klanten zullen afnemen. Ook de smartphone-markt zal volgens het bedrijf naar verwachting in de tweede jaarhelft zowel in volume als in waarde toenemen.

LEES OOK: Beleggers zien rooskleurige combinatie van lagere inflatie en geen recessie: gaan aandelen jaartoppen aanscherpen?